فهرست

مصرف آسپیرین و ارتباط با سرطان

سالهاست که اخباری در محافل طب پیشگیری به گوش می رسد که مصرف آسپیرین می تواند احتمالا از انواع مختلفی از سرطان پیشگیری کند. به همین دلیل توصیه به مصرف آسپیرین به افرادی که در معرض ابتلا به سرطان هستند - از جمله سالمندان - جذابیت خاصی پیدا کرده است.

این در حالی است که در کمال تعجب، نتایج کارآزمایی ASPREE که در شماره یکم مارچ از مجله JNCI منتشر شده نشان می دهد که مصرف آسپیرین در افراد بالای 70 سال با افزایش مرگ و میر ناشی از سرطان همراه است!!

در این کارآزمایی بزرگ، 19هزار سالمند سالم بدون سابقه بیماری قلبی عروقی یا کنسر متاستاتیک در دو گروه آسپیرین 100میلیگرم و دارونما قرار گرفتند. در گزارش قبلی از این کارآزمایی که در نیمه اکتبر 2018 در نیوانگلند جورنال منتشر شد، اعلام گردید که آسپیرین هیچ فایده قلبی عروقی نداشت و خطر خونریزی ماژور، مرگ و میر کلّی، و مرگ ناشی از سرطان را هم افزایش داد. حالا محققین این کارآزمایی، نتایج بیشتری را در موضوع پیشگیری از سرطان گزارش کرده اند.

بعد از 5 سال فالوآپ، بروز سرطان های جدید موضعی بین دو گروه تفاوتی نکرده بود. این در حالی است که بروز سرطان متاستاتیک در گروه آسپیرین افزایش یافته بود! سرطان های ایجاد شده طیف گسترده ای از انواع سرطان را شامل می شوند.

اما چرا؟ شاید بیولوژی سرطان در جوانان و سالمندان متفاوت باشد و یافته های این مطالعه قابل تعمیمی به جوانترها نباشد. شاید هم آسپیرین خودش اثر تسریع رشد و متاستاز سلولهای سرطانی را داشته باشد. هر توجیهی که در میان باشد، پیام این مطالعه هم آن است که به سالمندان نباید توصیه کرد برای پیشگیری اولیه آسپیرین مصرف کنند.