فهرست

بهترین زمان تزریق واکسن آنفلوانزا چه موقع است؟

 

 

ایسنا/کرمان یک متخصص میکروبیولوژی گفت: بهترین زمان تزریق واکسن آنفلوانزا از شروع فصل بیماری یعنی اواخر شهریورماه است و در صورت تاخیر، هر زمان می توان تزریق کرد.

دکتر حسام مقدم در گفت و گویی با خبرگذاری ایسنا، اشاره به فرا رسیدن فصل سرما اظهار کرد: با شروع فصل سرما و همچنین آغاز فعالیت مدارس، انواع ویروس‌های تنفسی شایع می‌شود و یکی از شایع ترین ویروس‌ها، آنفلوانزا است.

این پژوهشگر جهاددانشگاهی افزود: واکسن این ویروس را داریم و تزریق این واکسن در افراد بالای شش ماه و به ویژه در افراد دارای بیماری زمینه‌ای کاملا توصیه می‌شود.

دکتر مقدم با بیان اینکه این واکسن تنها از ابتلا به آنفلوانزا پیشگیری می‌کند و در مقابل ویروس‌های دیگر اثری ندارد، تصریح کرد: بهترین زمان تزریق این واکسن از شروع فصل آنفلوانزا یعنی اواخر شهریورماه است و در صورت تاخیر، هر زمان می توان تزریق کرد.

عضو انجمن علمی میکروب‌شناسی ایران بیان کرد: سه نوع واکسن برای آنفلوانزا داریم. یکی واکسن ایرانی "فلوگارد" است که افراد زیر ۱۸ سال و سالمندان نمی‌توانند آن را تزریق کنند و واکسن هلندی چهار ظرفیتی "اینفلووک" و فرانسوی "وکسی گریپ" نیز موجود است و طبق پروتکل می‌شود برای کودکان هم تزریق کرد.

وی اظهار کرد: پاسخ ایمنی واکسن آنفلوانزا بین دو تا سه هفته پس از تزریق در بدن به وجود می‌آید و مدت ایمنی بخشی این واکسن شش ماه تا یک سال است.

دکتر مقدم گفت: تزریق واکسن آنفلوانزا به همه افراد با سن بیشتر از شش ماه توصیه می‌شود اما اولویت با افراد در معرض خطر است که شامل کودکان شش ماهه تا پنج سال، بانوان باردار، افراد دارای بیماری‌های قلبی عروقی، مزمن ریوی، دیابت، کلیوی، دارای ضعف سیستم ایمنی ایمنی، ایدز و دارای چاقی مفرط، بزرگسالان با BMI بیشتر از ۴۰ است.

این متخصص میکروبیولوژی بیان کرد: نکته مهم این است در کودکان زیر ۹ سال که برای نخستین بار واکسن آنفلوانزا را تزریق می‌کنند، باید واکسیناسیون دو بار به فاصله یک ماه انجام شود و دز واکسن در همه سنین باید کامل باشد که نیم سی سی است.

وی با بیان اینکه تزریق واکسن آنفلوانزا برای زنان باردار محدودیت زمانی ندارد، اظهار کرد: پاسخ ایمنی این واکسن به چهار نوع ویروس است و ممکن است مانند واکسن‌های دیگر پاسخ ایمنی کامل را ندهد. 

مقدم بیان کرد: میزان ایمنی واکسن آنفلوانزا در افراد مبتلا به ضعف سیستم ایمنی مادرزادی و در سالمندان به دلیل مصرف داروها، ممکن است خیلی کافی نباشد.